Εξετάσεις Α - Ω
Α
Β
Γ
Δ
Ε
Ζ
Η
Θ
Ι
Κ
Λ
Μ
0 - 9
Ν
Ξ
Ο
Π
Ρ
Σ
Τ
Υ
Φ
Χ
Ψ
Ω
A - Z
Αναζήτηση
 
 
  • Πρόσφατα άρθρα
  • Καλοκαιρινό Ωράριο Λειτουργίας
    Ημερομηνία: 28-07-2017
    Κατηγορία: Διάφορα
    Κατά τη διάρκεια του Αυγούστου θα είμαστε ανοιχτά Δευτέρα με Παρασκευή από τις 07.30 μέχρι και τις 15.30. Η Διαγνωστική Αθηνών θα παραμείνει κλειστά την εβδομάδα 14...
  • Εντερικό Μικροβίωμα και EnteroScan
    Ημερομηνία: 13-07-2017
    Κατηγορία: Εντερικό Μικροβίωμα
    Προκειμένου να μπορούμε να συνεννοηθούμε μιλώντας για το Εντερικό Μικροβίωμα, θα πρέπει αρχικά να συμφωνήσουμε σε κάποιους ορισμούς: Μικροβιοκοινότητα...
 
 
Εγγραφείτε στο Newsletter
 
Ονοματεπώνυμο:
 
e-mail:
 
Αϋπνία



Αϋπνία

Η αϋπνία αποτελεί τη νέα σιωπηλή κρίση στην υγεία του σύγχρονου ανθρώπου. Σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των ενηλίκων αναφέρουν ότι έχουν δυσκολία στον ύπνο τους, αλλά λιγότερο από το 10% ζητάει ιατρική βοήθεια. Σχεδόν όλοι οι ενήλικοι έχουν βιώσει προσωρινή αϋπνία λόγω άγχους, ή υπερκατανάλωσης τροφής, ή λήψης διεγερτικών ουσιών πριν από τον ύπνο. Αλλά οι άνθρωποι που πάσχουν από χρόνια αϋπνία, την σταθερή δυσκολία να κοιμηθούν ή να παραμείνουν κοιμισμένοι σε όλη τη διάρκεια της νύχτας, διακινδυνεύουν περισσότερα εκτός από την κούραση. Η έλλειψη ύπνου καταστέλλει το ανοσοποιητικό σύστημα και μειώνει τη λίμπιντο, μειώνει την παραγωγικότητα και μπορεί να οδηγήσει και σε άλλες διαταραχές όπως κατάθλιψη, χρόνια κόπωση, καρδιαγγειακές παθήσεις και πονοκεφάλους.

Πριν από τη χρήση του ηλεκτρικού φωτισμού, ο μέσος άνθρωπος κοιμόταν εννέα ώρες τη νύχτα. Τώρα, ο μέσος όρος είναι λιγότερο από επτά ώρες και συνεχίζει να μειώνεται. Πόσος όμως ύπνος είναι αρκετός; Μελέτες που αφορούν την ψυχική λειτουργία δείχνουν ότι οι περισσότεροι ενήλικοι χρειάζονται οκτώ ώρες, ενώ μερικοί μπορεί να χρειάζονται μέχρι εννέα ή ακόμη και δέκα ώρες. Τα παιδιά και οι έφηβοι χρειάζονται περισσότερο ύπνο από τους ενήλικες ενώ οι ηλικιωμένοι απλά διαπιστώνουν ότι κοιμούνται λιγότερο από ότι συνήθιζαν. Αν σε κάποιον ο ύπνος επέρχεται πολύ γρήγορα (μέσα σε πέντε λεπτά από τη στιγμή που ξαπλώνει κάποιος στο κρεβάτι) ή αν νιώθει την επιθυμία να κοιμηθεί κατά τη διάρκεια της ημέρας, πιθανότατα χρειάζεται περισσότερο ύπνο από όσο κοιμάται.

Το στρες είναι η πιο κοινή αιτία αϋπνίας, αλλά και άλλοι παράγοντες συχνά διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. Τα διεγερτικά, τα βαρέα μέταλλα, ο χρόνιος πόνος και τα αναπνευστικά προβλήματα μπορεί να δυσκολέψουν τον ύπνο, όπως μπορούν και πολλά φάρμακα και παθήσεις.

Η υπνική άπνοια επηρεάζει περίπου το 5% των ενηλίκων, αλλά οι περισσότεροι ασθενείς παραμένουν χωρίς διάγνωση. Κατά τη διάρκεια αυτής της κατάστασης, ο ασθενής σταματά την αναπνοή του επανειλημμένα κατά τη διάρκεια της νύχτας και ξυπνά προκειμένου να πάρει ανάσες. Οι συνέπειες της άπνοιας είναι αφενός η σημαντική μείωση του οξυγόνου του αίματος και αφετέρου η σοβαρή στέρηση ύπνου. Η ύπαρξη αυτής της κατάστασης είναι πιθανή σε ανθρώπους που ροχαλίζουν, πάσχουν από υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας, έχουν υψηλή αρτηριακή πίεση ή είναι υπέρβαροι. Η υπνική άπνοια εντοπίζεται καλύτερα κατά τη διάρκεια μιας μελέτης ύπνου. Η απώλεια βάρους αποτελεί σημαντική βοήθεια στην αντιμετώπιση της άπνοιας.

Το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών είναι μια διαταραχή που χαρακτηρίζεται από ασυνήθιστες ή επώδυνες αισθήσεις στα πόδια, συνοδευόμενες από μια ακατανίκητη επιθυμία για κίνηση των ποδιών. Εμφανίζεται συνήθως κατά την ανάπαυση και πιο συχνά το βράδυ. Μπορεί να αποτελεί παράγοντα πρόκλησης αϋπνίας. Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι οι πάσχοντες από το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών, έχουν σχετικά χαμηλά ή αρκετά χαμηλά επίπεδα σιδήρου. Η χορήγηση συμπληρωμάτων σιδήρου βοηθάει πολλούς πάσχοντες, αλλά συνήθως χρειάζεται τουλάχιστον τρεις μήνες θεραπείας πριν την εμφάνιση βελτίωσης.

Οι ορμονικές ανισορροπίες μπορεί να αποτελούν αιτίες αϋπνίας και μπορεί να περιλαμβάνουν πολλές διαφορετικές ορμόνες. Είναι αρκετά συχνό σε γυναίκες κατά την εμμηνόπαυση να βιώνουν αϋπνίες. Αυτό οφείλεται γενικά στις μεταβολές των επιπέδων οιστρογόνων και προγεστερόνης. Η λύση σε αυτή την περίπτωση είναι ένα πρόγραμμα εξισορρόπησης των ορμονών. Ομοίως, οι νεότερες γυναίκες με προεμμηνορρυσιακό σύνδρομο μπορεί να αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις. Επιπλέον, ο υποθυρεοειδισμός ή ο υπερθυρεοειδισμός μπορεί να επηρεάσουν τον ύπνο. Διαπιστώθηκε επίσης ότι τα αυξημένα επίπεδα της ορμόνης του στρες, της κορτιζόλης, παρεμβαίνουν στο βαθύ ύπνο REM. Δεν είναι ασυνήθιστο εύρημα σε ηλικιωμένους οι ελλείψεις σε DHEA, τεστοστερόνη και αυξητική ορμόνη, ελλείψεις που μπορεί να αποτελούν την υποκείμενη αίτια της αϋπνίας. Η ορμόνη του ύπνου, η μελατονίνη, μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά όταν χορηγηθεί σωστά.

 

Συμπτώματα και σημεία αϋπνίας

  • Αδυναμία να επέλθει ο ύπνος ή αδυναμία συνεχόμενου ύπνου κατά τη διάρκεια της νύχτας

 

Βαθύτερα αίτια αϋπνίας

  • Στρες
  • Γήρανση
  • Διεγερτικές ουσίες, συμπεριλαμβανομένων της καφεΐνης, των αποσυμφορητικών και των φαρμάκων για το θυρεοειδή
  • Σύνδρομο ανήσυχων ποδιών
  • Ορμονικές αλλαγές (π.χ. εμμηνόπαυση)
  • Ελλείψεις βιταμινών και άλλων μικροθρεπτικών (π.χ. Βιταμίνη Β12, σίδηρος)
  • Αυξημένη κατανάλωση ζάχαρης
  • Δυσπεψία
  • Πόνος
  • Λήψη αλκοόλ
  • Έλλειψη άσκησης
  • Αναπνευστικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένων του άσθματος και της άπνοιας του ύπνου (υπνικής)
  • Άλλες διαταραχές, όπως ο υποθυρεοειδισμός ή η υπογλυκαιμία

 

Εργαστηριακές εξετάσεις για τη διερεύνηση, διάγνωση και παρακολούθηση της αϋπνίας

Για τη διερεύνηση της αϋπνίας είναι χρήσιμοι οι παρακάτω έλεγχοι:

 
 
TOP
 
Τελευταία ενημέρωση:12-11-2016
 
copyright © 2010 - 2016 - athenslab.gr
| |